Albüm: Güncel Tıbbi Haber & Araştırmalar
Aksiyon oyunları oynamak, öğrenme sürecimize olumlu etki yapıyor
Aksiyon oyunları oynamak, öğrenme sürecimize olumlu etki yapıyor
Yeni
bir araştırma, aksiyon oyunlarının yalnızca oyundaki becerilerimizi
geliştirmekle kalmayıp daha genel olarak öğrenme kapasitemizi artırdığını
ortaya koyuyor. Rochester Üniversitesi’nden araştırma ve bilişsel bilimler
alanlarında profesör Daphne Bavelier:
“Ekibimiz tarafından yapılan önceki
çalışma, aksiyon oyunları oynayanların birçok konuda başarılı olduğunu
gösteriyordu. Biz bu araştırmada onların, öğrenmede daha iyi olmalarından ötürü
birçok konuda başarılı olduklarını gösterdik. Hızlı ve tempolu oyunlar,
oynayanların öğrenme kapasitelerinde olumlu bir etki yapıyor.”
Bavelier’e
göre beynimiz, belirli bir akış halinde ilerleyen olaylarda, ileride ne
olacağını tahmin etme yetisine sahip. Bu tahmin yetisini artırmak için
beynimiz, sabit modeller ya da kalıplar inşa ediyor. Daha iyi bir kalıp, daha
iyi bir beyin performansı sağlıyor. İşte aksiyon oyunları, bu tip bir kalıbın
inşasını olumlu yönde besliyor.
Aksiyon
Oyunları Oynayanlar ve Oynamayanlar
PNAS’ta
yayımlanan bu yeni çalışmada, Bavelier ve ekibi, aksiyon oyunu oynayanları ve
oynamayanların görsel performansını test etmek için şekilleri ayırt etmeye
yönelik belirli kalıplar kullandılar. Bu karşılaştırmaya göre, aksiyon oyunu
oynayanların daha yüksek bir performans gösterdiği tespit edildi. Bu tespitten
sonra ekip, bu oyunları oynayan kişilerin, oyundan bağımsız bir şekilde daha
iyi bir performans gösterip göstermediğini test etmek için başka bir deney daha
yürüttü.
Çalışmada,
bu tip oyunları çok az oynayan kişiler toplandı ve yaklaşık dokuz hafta boyunca
toplam 50 saat aksiyon oyunları ve aksiyon içermeyen oyunlar, örneğin Call of
Duty ve The Sims gibi, kendilerine oynatıldı.
Bu
sürecin sonunda gözlemciler, oyuncular arasında şekilleri ayırt etme, görsel
hafıza gibi yönlerden farklılıkları bulmaya başladılar. Bulgulara göre, aksiyon
oyunları oynayanlar, şekilleri ayırt etme ve görselleri öğrenme açılarından,
kontrol grubuna göre, yani oynamayanlara göre, daha başarılı oldular. Bu
çalışmanın ardından gözlemciler, bu süreci tetikleyen nörolojik mekanizmaları
tanımlama işine koyuldular.
Ölçme Öğrenme
Daha
iyi öğrenmekten tam olarak anlaşılması gereken şey, bu çalışmada, daha iyi
modeller üretmek, ve dolayısıyla daha iyi bir performans göstermek. Aksiyon
oyunlarını oynayanlar tam da bunu yapıyor.
Araştırmacılar
ayrıca bu tip bir öğrenmenin kalıcı bir etkisi olduğunu vurguladılar. Bunu da
daha sonraki aylarda aynı deneyleri tekrarlayarak, fakat bu sefer bu geçen
sürede aksiyon oyunu oynatmadan gerçekleştirdiler. Bu süre sonunda da aynı
olumlu etkiler, tıpkı önceki deneyde olduğu gibi gözlendi.
Araştırma Referansı
- Vikranth R. Bejjanki, Ruyuan Zhang, Renjie Li, Alexandre Pouget, C. Shawn Green, Zhong-Lin Lu, and Daphne Bavelier. Action video game play facilitates the development of better perceptual templates. PNAS, November 10, 2014 DOI: 10.1073/pnas.1417056111
Kaynaklar:
1.
ScienceDaily
2.
Pnas.org
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Soru ve görüşlerinizi yapıcı üslûp dahilinde lütfen bildiriniz.